تبلیغات
تربیت بدنی و سلامت زنان

تربیت بدنی و سلامت زنان

اسـپاسم (CRAMPS): اسپـاسـم و یــا گرفتگی عضلات 

   

عـبـــارت است از " انقباضات غیر ارادی، ناگهانی، ممتد و مـعــمولا دردناك عضلات." اسپاسم عضلانی ممكن است. از چند ثانیه تا یك ربع ساعت بطول انجامد. عارضه جـدی نمی باشد و به جز در موارد خاص پس از مدت كـوتـــاهی برطرف میگردد

ادامه مطلب

نظرات() 

اقدامات اولیه درمانی در آسیبهای ورزشی شامل مراحل زیر است :

1- محافظت و پیشگیری از آسیب بیشتر مثلاً با استفاده از وسایل کمک ارتوپدی

2- استراحت که بسته به نوع آسیب از فرم مطلق آن تا استراحت نسبی را شامل می شود.

3- استفاده از یخ سبب کاهش درد،تورم و التهاب می شود.

4- فشار که اگر همراه با یخ استفاده شود سبب محدود شدن تورم خواهد شد.

5- بالا نگه داشتن عضو آسیب دیده نسبت به سطح قلب سبب تسهیل تخلیه وریدی از ناحیه مربوطه می شود.

6- عمل های محافظتی که در مواقع آسیب جزیی و بدون علامت ورزشکار استفاده میشود مثلاً استفاده از بانداژ برای پیچ خوردگی مختصر مچ پا.

ادامه مطلب

نظرات() 

جمعه 8 بهمن 1389

نقش ورزش در سلامتی انسان

نویسنده: شیما شایسته رودی   طبقه بندی: فواید ورزش، 

امــــروزه پــیــشــــرفــــت عــلـــوم و فــنـــاوری هـــا ســبـــب میگردد تا انسانها با اتكاء به تكنولوژی نوین، رفتارهای جدیدی را كسب نمایند. هرگونه تغییر جدید می تواند اثرات متفاوتی را در كلیه ابعاد زندگی فردی، اجتماعی، اقتصادی و ... انسان به وجود آورد. اما از میان این عوامل آنهایی كه در سلامتی انسان تاثیرگذار هستند از نقش ویژه ای برخوردارند. امروزه به دلیل گذر اپیدمیولوژیك یعنی جایگزینی بیماری های غیرواگیر به جای بیماری های واگیر به خاطر كنترل عوامل بیولوژیك از یك طرف و نقش رفتارهای ناهنجار بهداشتی و سبك زندگی و شیوه های تغذیه در افزایش میزان بیماری های غیرواگیردار از طرف دیگر، لزوم تغییر نگرش در مراقبت و بهداشت را با هدف حفظ و ارتقای سلامتی ایجاب می كند

ادامه مطلب

نظرات() 

جمعه 8 بهمن 1389

معلم ورزش دوره ابتدایی

نویسنده: شیما شایسته رودی   طبقه بندی: دانستنیهای ورزشی، 

روان شناس بازی

یا

                     کارشناس تربیت بدنی

معلمی یکی از حرفه های کلیدی است که در متون گوناگون به ارزش و اهمیت آن اشاره شده است . در عین حال ، می دانیم که امروزه با توجه به بالا بردن اطلاعات ، امکان احاطه یک فرد حتی به تمامی گرایش های مختلف یک علم از بین رفته است . حرفه ی معلمی نیز از همین امر تبعیت می کند ؛ لذا هر معلمی تنها می تواند متخصص شاخه ای از یک علم شود . معلم ورزش دوره ابتدایی ، علاوه بر داشتن ویژگی های عمومی یک معلم ، باید ویژگی های اختصاصی  معلمان دوره ابتدایی را نیز داشته باشد .

از عمده ترین آن ها می توان به این نکته اشاره کرد که هر معلم دوره ابتدایی باید با ویژگی های دانش آموزان این دوره آشنا باشد . برای مثال ، باید بداند که :

در این سنین ، خودمداری کودک تعدیل و پیوند های عاطفی او معقول تر شده است . کنجکاوی کودک هدفدار ، و با یاد گرفتن زبان مشترک ، مقدمات شرکت او در بازی های گروهی و پیوستن او به زندگی جمعی فراهم شده است . اگر چه در قسمتی از فعالیت های یک کودک ویژگی های کار نمایان شده است ، ولی هنوز فعالیت اساسی بازی است .

معلم ورزش دوره ابتدایی ، هم چنین باید نسبت به معلمان دوره های بالاتر ، حوصله بیشتری داشته باشد و درباره مسائل بهداشتی و روش تدریس در دوره ابتدایی ، به طور جامعی مطالعه کند تا راه شناخت استعدادها در دوره ابتدایی را بداند .

ویژگی های اختصاصی معلمان ورزش دوره ابتدایی

این دسته از ویژگی ها که هدف اصلی مقاله است از دو حیطه مورد بررسی قرار می گیرد :

1 ) معلم ورزش دوره ابتدایی باید با تفاوت های بازی با ورزش آشنا باشد .

2 ) معلم ورزش دوره ابتدایی باید به تئوری های موجود در زمینه ی بازی احاطه کامل داشته باشد .



ادامه مطلب

نظرات() 

سه شنبه 5 بهمن 1389

قوانین و مقررات والیبال

نویسنده: شیما شایسته رودی   

                                    

والیبال در سال 1895 توسط ویلیام جی مورگان آمریکایی ابداع شد. بازی چندی بین تنیس و بسکتبال بود و نام آن در آغاز مینونت بور و بعد آقای هانستو نام آن را والیبال  به معنی رد و بدل  کردن توپ نهاد .

اولین فدراسیون والیبال در سال 1947 در پاریس تأسیس شد.

در سال 1299 هجری شمسی والیبال توسط آقای میر مهدی ورزیده وارد ایران شد و تعلیم آن از دارالمعلمین آغاز گردید .

اولین دوره مسابقات رسمی در سال 1318 در تهران برگزار شد. اولین رئیس فدراسیون آقای  امیرامین  بود.

ادامه مطلب

نظرات() 

سه شنبه 5 بهمن 1389

زنان سریعترند یا مردان؟

نویسنده: شیما شایسته رودی   طبقه بندی: ورزش و زنان، 

از آنجا که برروی ورزشکاران زن تحقیقات دقیق و گسترده ای صورت نگرفته است،یک اتفاق نظر کلی در مورد سطح عملکرد آنها وجود ندارد.وجود اختلافات فیزیولوژیک و نیز ساختاری بین جنس زن و مرد هم مزید بر علت شده است.اما با توجه به آنچه که تا به امروز میدانیم،به تعدادب از خصوصیات و ویژگی های جنس مونث در ارتباط با ورزش و فعالیت بدنی اشاره میکنیم.

ادامه مطلب

نظرات() 

فراغت شامل فعالیت هایی جدا از اجبار‌های شغلی، خانوادگی و اجتماعی است كه در آن فرد فقط به میل خود عمل می‌كند. در نتیجه فراغت، كار یا بیكاری نیست، بلكه یك تجربه با ارزش زندگی است و به قول ارسطو، فراغت جدی‌ترین مشغله انسان است.‏

فراغت شامل فعالیت هایی جدا از اجبار‌های شغلی، خانوادگی و اجتماعی است كه در آن فرد فقط به میل خود عمل می‌كند. در نتیجه فراغت، كار یا بیكاری نیست، بلكه یك تجربه با ارزش زندگی است و به قول ارسطو، فراغت جدی‌ترین مشغله انسان است.‏

فراغت شامل فعالیت هایی جدا از اجبار‌های شغلی، خانوادگی و اجتماعی است كه در آن فرد فقط به میل خود عمل می‌كند. در نتیجه فراغت، كار یا بیكاری نیست، بلكه یك تجربه با ارزش زندگی است و به قول ارسطو، فراغت جدی‌ترین مشغله انسان است.‏

فراغت شامل فعالیت هایی جدا از اجبار‌های شغلی، خانوادگی و اجتماعی است كه در آن فرد فقط به میل خود عمل می‌كند. در نتیجه فراغت، كار یا بیكاری نیست، بلكه یك تجربه با ارزش زندگی است و به قول ارسطو، فراغت جدی‌ترین مشغله انسان است.‏

فراغت شامل فعالیت هایی جدا از اجبار‌های شغلی، خانوادگی و اجتماعی است كه در آن فرد فقط به میل خود عمل می‌كند. در نتیجه فراغت، كار یا بیكاری نیست، بلكه یك تجربه با ارزش زندگی است و به قول ارسطو، فراغت جدی‌ترین مشغله انسان است

ادامه مطلب

نظرات() 

سه شنبه 5 بهمن 1389

قوانین و مقررات هندبال

نویسنده: شیما شایسته رودی   طبقه بندی: رشته های ورزشی، 

آموزش هندبال در18 قانون

قانون (1) زمین بازی

(1:1) زمین بازی، محوطه ای است به شکل مستطیل که طول آن 40 و عرض آن 20 متر می باشد. این زمین دارای دو محوطه دروازه (قانون 1:4 و قانون 6) و یک محوطه بازی است. دو خط بلند طولی را خطوط کناری و خطوط کوتاه انتهایی را خط دروازه (بین دو پایه دروازه) یا خط بیرونی دروازه (دو طرف دروازه) می نامند.

زمین بازی حداقل باید در طول خطوط کناری، یک متر و در پشت خط بیرونی دروازه، دو متر حریم داشته باشد. وضعیت زمین بازی نباید به صورتی تغییر یابد که باعث کسب آوانتاژ یکی از تیمها شود.


ادامه مطلب

نظرات() 

ناهنجاری پشت گرد یا کیفوز پشتی

                                                        

عبارت است از افزایش بیش از حد طبیعی انحنای فوقانی پشت

نحوه ی تشخیص

با استفاده از صفحه شاقولی یا صفحه شطرنجی.



بقیه در ادامه مطالب

ادامه مطلب

نظرات() 

پژوهشگران می‌گویند دلیل کاهش قدرت عضلانی با افزایش سن،ورزش نکردن است، نه خود افزایش سن.

                             

به گزارش سلامتیران به نقل از خبرگزاری فرانسه بر اساس تحقیقات دانشمندان دانشگاه نیوهمپشایر در آمریکا که در مجله "پزشکی و علم در ورزش" به چاپ رسیده است، زنان سالمند نیز همانند جوانان می‌توانند قدرت ماهیچه‌ای خود را افزایش دهند ولی با این حال ضعیف هستند و همین ضعف شرایط را برای زمین خوردن آنها فراهم می‌کند 
 

ادامه مطلب

نظرات() 

امروز همه‌جا آپارتمان‌ها و آسمان‌خراش‌ها از زمین سربرافراشته‌اند و محیط زندگی را محدود به چند چهار دیواری کرده‌اند.

ادامه مطلب

نظرات() 

دوشنبه 4 بهمن 1389

روانشناسی در ورزش

نویسنده: شیما شایسته رودی   طبقه بندی: دانستنیهای ورزشی، 

ضرورت روانشناسی ورزشی:

آیا می دانید علت اینكه وزنه برداری در رده تیم ملی اعزامی به المپیك وقتی روی صحنه می رود فراموش می كند به دستان خود گچ مخصوص بزند چیست ؟آیا می دانید علت اینكه تكواندو كاری در رده تیم ملی اعزامی به المپیك وقتی روی تشك مسابقه می رود فراموش می كند كلاه مخصوص خود را بر سر گذارد چیست ؟

ادامه مطلب

نظرات() 

گونه ها معمولا شانس خوبی ندارند و به عنوان یک عضو فراموش شده ، اغلب مورد بی توجهی قرار می گیرند .

 آویـزان شدن پـوسـت اطـراف گـونه می تواند سـن افـراد را بیشتر جلوه دهد بنا بر این برای جـلوگیری از این اتفاق ، ورزش های زیر را به طور مرتب انجام دهید تا از گونه هایی برجسته و سفت داشته باشید و به این ترتیب ، چهره شما جوان و شاداب باقی بماند .

البته توصیه می کـنـیم حـین انـجام این نرمش ها تنها باشید تا خدایی نکرده کسی فکر نکند که شما برای او شکلک در می آورید .

ادامه مطلب

نظرات() 

یکشنبه 3 بهمن 1389

ورزش و سرطان سینه

نویسنده: شیما شایسته رودی   طبقه بندی: ورزش و زنان، 

افزایش هورمون استروژن در بدن ، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد . ورزش کردن باعث کاهش استروژن در بدن می گردد .

تـحـقـیقـات نشان داده است افرادی که سرطان دارند ، اگر ورزش مرتب و منظم داشته باشند ، روحیه آن ها تقویت می شود و اندام مناسبی خواهند داشت و اعـتماد به  نفس بیشتری  در برابر بیماری  خود خواهند داشت .

از همه مهم تراین که بیماری های ناشی از سرطان مانند بیماری قلبی و دیابت ، با ورزش کردن از بین می رود .

موسساتی که درباره ی سرطان تحقیق می کنند ، در گزارشی آورده اند که زنان یائسه ای که ورزش را به طور مرتب و منظم انجام می دهند ، خطر ابتلا به سرطان در آن ها تا حدود 20 درصد کاهش می یابد .

ادامه مطلب

نظرات() 

یکشنبه 3 بهمن 1389

فوائد ورزش چیست؟

نویسنده: شیما شایسته رودی   طبقه بندی: فواید ورزش، 

ورزش به شما کمک خواهد کرد تا چربی از دست داده و لاغر شوید. اما باید دلایل مهم بیشتری برای ورزش کردن وجود داشته باشد. شما نه تنها برای کسب و حفظ سلامتی ورزش بلکه برای زندگی و زندگی کردن ورزش می کنید. فوائد دال بر صحت و سلامتی ورزش  نقطه چربی خود را دوباره تنظیم میکند  فیزیولوژیست ها معتقدند که یک نوع از آمونیوآلکائیل ها که در جایی از مغز ذخیره شده اند زمان و مقدار خون را تنظیم می کند. این ماده "نقطه چربی" (همچنین به عنوان "نقطه تنظیم" نیز شناخته شده است) را کنترل می نماید و سطح چربی که بدن شما سابقا کسب نموده را مشخص می کند.  بدن شما می داند برای محافظت از شما در مقابل اوقاتی که ممکن است غذای کافی به بدنتان نرسد که فقط نیاز به این سطح چربی نیاز دارد. اعتقاد بر این است که این سطح چربی برای حفظ سلامتی بسیار مهم است و بدن شما سعی خواهد کرد تا آن را بدست آورده و حفظ نماید. بنابراین بدن شما در برابر هر کوششی که برای کم کردن وزن و پایین آوردن این نقطه چربی بکنید مقاومت خواهد کرد و این یکی از دلایلی است که وقتی افراد وزن کم می کنند تمایل به دوباره جایگزین کردن و بدست آوردن آن دارند.

ادامه مطلب

نظرات() 

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :