تبلیغات
تربیت بدنی و سلامت زنان - نقش ورزش در سلامتی انسان

تربیت بدنی و سلامت زنان

جمعه 8 بهمن 1389

نقش ورزش در سلامتی انسان

نویسنده: شیما شایسته رودی   طبقه بندی: فواید ورزش، 

امــــروزه پــیــشــــرفــــت عــلـــوم و فــنـــاوری هـــا ســبـــب میگردد تا انسانها با اتكاء به تكنولوژی نوین، رفتارهای جدیدی را كسب نمایند. هرگونه تغییر جدید می تواند اثرات متفاوتی را در كلیه ابعاد زندگی فردی، اجتماعی، اقتصادی و ... انسان به وجود آورد. اما از میان این عوامل آنهایی كه در سلامتی انسان تاثیرگذار هستند از نقش ویژه ای برخوردارند. امروزه به دلیل گذر اپیدمیولوژیك یعنی جایگزینی بیماری های غیرواگیر به جای بیماری های واگیر به خاطر كنترل عوامل بیولوژیك از یك طرف و نقش رفتارهای ناهنجار بهداشتی و سبك زندگی و شیوه های تغذیه در افزایش میزان بیماری های غیرواگیردار از طرف دیگر، لزوم تغییر نگرش در مراقبت و بهداشت را با هدف حفظ و ارتقای سلامتی ایجاب می كند

با توجه به موارد ذكر شده نقش بی تحركی به عنوان یكی از عوامل اصلی در شیوع بیماری ها و بروز مرگ، حائز اهمیت می باشد. با توجه به اینكه فعالیت فیزیكی مناسب می تواند تاثیر مهمی در پیشگیری از بروز بیماری ها، عوارض آنها و نهایتا مرگ و میر ناشی از آنها داشته باشد، بررسی متون و مقالات علمی در مورد ارتباط بیماری ها و فعالیت فیزیكی گویای این مطلب است كه ورزش پیاده روی دارای تاثیرات مفیدی در زمینه پیشگیری از بیماری های مزمن و غیرواگیر می باشد. در دنیای امروز پیاده روی بهترین فعالیت و طبیعی ترین ورزش در جهت كسب آمادگی جسمانی و روانی است. پیاده روی ورزش لذت بخش و كم خطری است كه در دسترس همگان بوده و در همه جا و همه وقت امكان اجرای آن وجود دارد و مهمتر اینكه این ورزش یك فعالیت اجتماعی است كه امكان ایجاد روابط دوستانه در آن بسیار زیاد است. درخصوص نقش ورزش پیاده روی در ایجاد و ابقای سلامتی بایستی به موارد زیر توجه داشت:

چه نوع ورزش پیاده روی مفید و موثر است؟

اصولا فعالیت فیزیكی مناسب برای تقویت عضلات قلب و ریه و كلا سلامتی، زمانی مفید و موثر می گردد كه بــتــوانــد ســبـب بروز تغییرات بیولوژیك مفید در بدن انسان گردد كه از آن جمله می توان به افزایش تعداد ضربان تا شكل سریع آن یعنی یك دوی نرم و سبك قلب اشاره نمود. میزان پیاده روی می تواند از شكل آرام یعنی راه رفتن متفاوت باشد. برنامه بر اساس میزان آمادگی جسمانی افراد با هدف نهایی طی 3200 متر در مدت نیم ساعت و با افزایش ضربان قلب 120-130 بار در دقیقه می تواند متفاوت باشد .

چه فوایدی از ورزش پیاده روی می توان انتظار داشت؟

بررسی متون و مقالات بیانگر اثرات بسیار مفید و متعدد ورزش پیاده روی بر روی سلامت انسان از ابعاد مختلف است كه جهت آگاهی بیشتر در مورد این اثرات سودمند در زمینه پیشگیری و كنترل بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

كنترل فشار خون

كاهش روند پوكی استخوان به ویژه در زنان، (چربی مفیدHDL ) ،كنترل اختلالات چربی خون و كمك به افزایش سطح سرمی ، كاهش عوارض چاقی و درمان آن ، (كنترل دیابت و كاهش بروز ابتلا به دیابت تیپ 2 (مرض قند) ، (پیشگیری از آترواسكلروزیس عروق كرونری (تصلب شـرایـیـن) ، (كـاهـش عـوارض بـیـمـاری هـای مـفـصـلـی و استئوارتریتها (آرتروز) ، كاهش عوارض حاملگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، تـقـویـت وضعیت تنفسی ،كاهش علائم بیماری های روده ای ، تقویت روانی افراد با كاهش استرس، بی خوابی و اضطراب، تقویت و ایجاد حس شادابی ، پیشگیری و درمان اعتیاد. نتیجه اینكه با عنایت به مطالب فوق الذكر و سهولت انجام ورزش پیاده روی و اثرات گسترده آن در ارتقای سلامت فرد و جامعه، این مقوله از ورزش نیازمند توجه ویژه ای در برنامه ریزی های بهداشتی است و قدر مسلم گستردگی موضوع، لزوم مشاركت و هماهنگی بین بخشی و مردمی را هم در زمینه برنامه ریزی و هم در اجرای برنامه های جامع می طلبد، به ویژه بعد هماهنگی بین بخشی در حفظ و ارتقای سلامتی افراد جامعه از طریق ترویج فرهنگ پیاده روی گامی در جهت توانمندسازی مردم و جامعه و به عبارت دیگر ارتقای سلامت محسوب می گردد.

ورزش و درمان بیماری ها

ورزشهای گوناگون علاوه بر آنكه از بروز بسیاری از بیماریها جلوگیری كرده و نقش پیشگیری را به عهده دارند همواره قادرند در درمان بسیاری از بیماریهای بشری موثر واقع شده و یك نقش درمانی را از نظر علم پزشكی برعهده بگیرند.بدین منظور توجه شما را به اثرات درمانی ورزش در ارگانهای مختلف بدن و بیماریهای مربوط جلب می نماییم.

فشار خون بالا

با انجام ورزشهای معمولی همراه با رژیم غذایی و استراحت مناسب در طی یكسال می توان یك فشار خون ماكزیمم را از 17 به حدود 14 رسانید و به وضوح روشن است كه ورزشكاران معمولا دچار عوارض فشار خون نمی شوند و ورزش حتی در سنین 80-60 سالگی می تواند در متعادل نگه داشتن فشار خون سهیم باشد. زیرا در اثر ورزش، عروقی كه در سطح بدن جریان دارد انبساط یافته و فشار خون سقوط می كند. ورزش پیاده روی و كوهنوردی به خوبی قادرند فشار خون بالا را متعادل ساخته و به مرحله درمان برسانند.

ازدیاد چربی خون

ورزش منظم ومستمر در بیمارانی كه دارای چربی خون بالایی هستند، قادر است كلسترول را كاهش و در عوض باعث ازدیاد چربی مفید خون )LDL( شود، در نتیجه از اثرات ناشی از ازدیاد چربی خون در بروز بیماریهای عروقی و سنگ های )HDL( صفراوی جلوگیری می نماید.

بیماران با دردهای قلبی (سكته)

انجام ورزشهای سبك طبق آمارهای جهانی نه تنها قادر است انواع دردهای قلبی پایدار و غیرپایدار را تسكین و كاهش دهد بلكه قادر است سبب حل شدن لخته های داخل خون شریانی قلب شده و از بروز سكته های بعدی ممانعت كند. همچنین ورزشهای سبك مانع از رسوب پلاكهای چربی در داخل عروق كرونر قلب و یا عروق سایر نقاط بدن شده و در پیشگیری بیماریهای قلبی عروقی افرادی كه یكباره به انفركتوس مبتلا شده اند دخیل می باشد. امروزه ثابت شده است كه ورزشهای مناسب در نزد افرادی كه مـبـتـلا بـه دیـابـت هـسـتـنـد و حـتـی انـسـولـیـن نـیـز تـزریق می نمایند بسیار مفید بوده و مقاومت بدن را در برابر عوارض حاصله از این بیماری بیشتر می نماید.

تاثیر ورزش در سرطان

ورزش سبب تقویت سیستم ایمنی در بیماران سرطانی می گردد. بنابرگزارش پژوهشگران كره ای، انجام حركات ورزشی ساده می تواند سیستم ایمنی بیمارانی را كه به دلیل سرطان معده تحت عمل جراحی قرار گرفته اند تقویت كند. مطالعه بر روی 25 بیمار كه تحت عمل جراحی خارج نمودن تومورهای معده قرار گرفته بودند، نشان داد عملكرد ایمنی بدن افراد كه 2 روز پس از عمل، انجام حركات ورزشی را آغاز نموده بودند قویتر از اشخاصی بود كه ورزش نكرده بودند. 2 هفته پس از جراحی تعداد سلول های ضد سرطان در افرادی كه ورزش كرده بودند به نحو چشمگیری بیشتر از سایرین بود. سلول های ضد سرطان یا قاتل به سلول های سرطانی حمله كرده و به رفع عفونت كمك می كنند. دكتر یانگ مونا وهمكارانش از دانشگاه اینجو در شمی كویانگر، یك گروه 17 نفره از بیماران را مورد بررسی قرار دادند. این بیماران 2 روز بعد از جراحی در حالی كه روی تخت دراز كشیده بودند انجام حركات ساده ورزشی را آغاز كردند.همچنین از زمانی كه قادر به راه رفتن بودند انجام حركات ورزشی بر روی دوچرخه ثابت را به تعداد 5 بار در هفته شروع كردند. محققان به منظور بررسی تغییرات حاصله در تعداد سلول های قاتل چندین نمونه خون از بیماران گرفتند. نتایج تحقیقات حاكی از آن بودكه هفته اول پس از جراحی تعداد سلول های قاتل در هر گروه كاهش یافت. اما در هفته دوم سلول های قاتل در بیمارانی كه ورزش می كردند به وضعیت موفقیت آمیز اول بازگشت. اما درافرادی كه ورزش نمی كردند روند نزولی سلول ها همچنان ادامه داشت. البته به مرور زمان تعداد سلول های قاتل در تمامی این بیماران افزایش پیدا كرد. به گفته دكتر مونا به دلیل این عملكرد ضعیف سیستم ایمنی موجب تقویت سلول های سرطانی می گردد انجام حركات ورزشی برای تقویت سیستم ایمنی حائز اهمیت است. طبق تحقیقات انجام شده، بیمارانی كـه دارای مـیـزان بـالای سـلـول های قاتل بودند مدت زمان بسیار طولانی تری نسبت به سایرین بدون گسترش مجدد سرطان قادر به زندگی می باشند. البته عواملی چون تغذیه و سرطان درمانی در این میان نقش دارند، اما می توان گفت: ورزش یكی از موثرترین شیوه های تقویت سیستم ایمنی بیماران سرطانی است.

اثر ورزش در درمان آرتروز

عوامل موثر در ایجاد آرتروز عبارتند از : سن، جنس، نژاد، محیط جغرافیایی، تراكم استخوانی ، چاقی، افزایش اوره خون، افزایش كلسترول خون، فشارخون بالا، ضربه و بیماری های زمینه ساز مثل دیابت و غیره. برای آرتروز مداوایی وجود ندارد. هدف درمان عبارت است از : كاهش درد، حفظ قدرت تحرك و به حداقل رساندن معلولیت كه شامل آموزش بیمار، كم كردن وزن، استفاده مناسب از عصا و وسایل كمكی، ورزش، داروها و در نهایت گچ گیری (برس) و یا اعمال جراحی است.عدم استفاده از مفصل آرتروزی، به دلیل درد، منجر به ضعف عضلات می شود و چون عضلات نقش عمده ای در حفاظت غضروف در مقابل استرس بر عهده دارند، تقویت ماهیچه های دور مفصلی، حائز اهمیت فراوان است. لذا برای حفظ دامنه و حركت و تقویت عضلات اطراف مفصل، باید ورزش هایی را طرح نمود. یكی از درمان های استاندارد آرتروزی به صورت اولیه، كاهش درد مفصلی با ورزش های تحمل وزن است كه عضلات حمایت كننده را قوی می نماید. ولی متاسفانه اغلب از ترس افزایش علائم به بیماران گفته می شود كه ورزش نكنند و بیشتر از داروهای رنگارنگ استفاده نمایند.دیده شده است كه بیماران آرتروزی می توانند ورزش هایی با تحمل وزن، مثل پیاده روی را انجام دهند. غضروف می تواند به وسیله خودش دوباره سازی شود. از طرفی مسائلی مثل كاهش قدرت عضلانی اطراف مفصل، كاهش انعطاف پذیری ، افزایش وزن و كاهش ظرفیت هوازی، می توانند در هر رژیم درمانی، ایجاد اختلال نمایند.

عللی كه باعث می شود ورزش در كاهش علائم و نشانه های آرتروزی موثر باشد عبارتند از:

1- تصحیح ضعف عضلات ناشی از عدم استفاده آنها و نگهداری آمادگی عضلات اسكلتی

2- افزایش قدرت عضلات اطراف مفصل كه باعث حمایت مفصل از آسیب می شود.

3- بهبود تغذیه با افزایش انتقال مواد به داخل مفصل، به وسیله بهبود فعالیت پمپی، در اثر انجام ورزش های با تحمل وزن.

4- تحرك موثر غضروف مفصلی به وسیله ایجاد فشار تولید شده ناشی از ورزش های با تحمل وزن.

*************************

 

سایت ورزش توانیر

نظرات() 
How much can you grow from stretching?
سه شنبه 17 مرداد 1396 04:11 ق.ظ
I visited several web pages but the audio quality for audio songs current at this web page
is really marvelous.
Foot Complaints
یکشنبه 15 مرداد 1396 06:01 ق.ظ
I blog quite often and I truly appreciate your content.
This article has truly peaked my interest. I am
going to bookmark your website and keep checking for new details
about once a week. I opted in for your RSS feed as well.
Foot Problems
یکشنبه 15 مرداد 1396 01:59 ق.ظ
Having read this I thought it was rather informative. I appreciate you spending some time and effort to put this content together.
I once again find myself spending a lot of time both reading and commenting.
But so what, it was still worth it!
Archie
دوشنبه 9 مرداد 1396 08:17 ب.ظ
We are a bunch of volunteers and opening a
brand new scheme in our community. Your
website offered us with useful info to work on. You've done an impressive process and our whole community can be
thankful to you.
julicanseco.hatenablog.com
شنبه 31 تیر 1396 01:42 ب.ظ
I've learn several good stuff here. Certainly price bookmarking for revisiting.
I surprise how much attempt you place to create the sort of excellent informative website.
Fay
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 04:10 ب.ظ
I’m not that much of a internet reader to be honest but your sites really nice, keep it
up! I'll go ahead and bookmark your site to come back later on. Many thanks
BHW
پنجشنبه 31 فروردین 1396 01:15 ب.ظ
I love what you guys are up too. This type of clever work and reporting!
Keep up the terrific works guys I've added you guys to my
own blogroll.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :