تبلیغات
تربیت بدنی و سلامت زنان - استفاده از" آب درمانی " در رفع خستگی ورزشكاران:

تربیت بدنی و سلامت زنان

شاید آسان‌ترین، راحت‌ترین و ارزان‌ترین وسیله‌ای كه ورزشكاران و مردم برای رفع خستگی، كسالت و به دست آوردن آرامش و راحتی از آن استفاده می كنند، آب باشد .

گرفتن دوش آب گرم پس از ورزش و مسابقه، یا پس از انجام كارهای سنگین روزانه ، تقریبا یك امر طبیعی و عادی است كه تمام بازیكنان و افراد، آگاهانه یا بدون آگاهی از آن استفاده می‌كنند .

آب درمانی ، یك روش عامه پسند است و به خلاف اكثر روشهای دیگر ، رفع خستگی عضلانی با رضایت و خوشنودی ورزشكاران توام می‌شود. با تمام مزایا در مورد آب درمانی، باید گفت: "با شناخت و آگاهی از تاثیرات فیزیولوژیكی و درمانی آب، به آسانی و راحتی می‌توان از آن استفاده كرد" .

"هیدرو تراپی" به معنای آب درمانی در گذشته توسط ایرانی‌ها، مصری ها، یونانی‌ها و ژاپنی ها، با توجه به خواص درمانی آب ، به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گرفت . هیدروتراپی یا آب درمانی به شكل امروزی آن را شاید بتوان مدیون دكتر " جان فلویر" انگلیسی دانست .

شاید استفاده از آب در موارد درمانی و رفع خستگی در ورزشكاران وبه دست آوردن آرامش جسمی و روحی ، قدمتی معادل قدمت زندگی بشر داشته باشد .

مزایا و خصوصیات استفاده از آب درمانی برای تسكین دردها وآفرینش آرامش، یعنی در موارد درمانی و رفع خستگی در ورزشكاران وبه دست آوردن آرامش جسمانی - روحی ، متعدد است .

در دسترس بودن آن برای همه ، ارزان بودن نسبت به روش‌های دیگر ، اندازه‌گیری درجه حرارت آب به آسانی ، سبك شدن وزن بدن در آب و عامه پسند بودن آن برای همه ، از جمله مزایای آب درمانی است.

آب درمانی چگونه باعث رفع خستگی ورزشكاران می‌شود ؟ برای شناخت و آگاهی از چگونگی عمل و علل رفع خستگی ورزشكاران ، متعاقب استفاده از هیدروتراپی باید تاثیرات فیزیولوژیكی آب درمانی را نیز بررسی كرد . به طور كلی ، در هنگام قرار گرفتن در آب ، تغییرات زیر در بافت‌ها و اندام‌های بدن رخ می‌دهد :
1-
افزایش درجه حرارت بدن
بر حسب میزان و مقدار گرمای آب ، درجه حرارت بدن هم تغییر می‌كند . در اغلب موارد كه درجه حرارت آب استخر بین ‪
۳۴تا ‪ ۳۷درجه سانتیگراد باشد ، دمای بافت‌ها و عضلات ورزشكار نیز مقداری افزایش می‌یابد .

2- افزایش سوخت و ساز بافت ها
در اثر افزایش حرارت بافت‌های مختلف بدن ، میزان سوخت وساز یا متابولیسم عمومی بافت‌ها نیز زیاد می‌شود.

3-  اتساع عروق
بالا بودن حرارت آب منجر به بالا رفتن حرارت بدن و متعاقب آن ، متسع شدن عروق و مویرگ‌ها می‌شود. در ضمن ، اتساع عروقی می‌تواند ناشی از افزایش سوخت و ساز سلول‌ها باشد كه نیاز به اكسیژن اضافی و دفع بیشتر مواد حاصل از سوخت و ساز دارند .

4- افزایش جریان خون
افزایش درجه حرارت بدن موجب زیادتر شدن سوخت و ساز سلول‌ها می‌شود كه برای جبران كردن این امر ، بدن به افزایش جریان خون بافت‌ها روی می‌آورد.

بنابر این ، میزان جریان خون نیز متعاقب قرار گرفتن در آب گرم افزایش می یابد .

5- افزایش میزان فعالیت قلب
به‌دنبال اتساع عروق خونی و زیاد شدن میزان جریان خون ، میزان خون وارده به قلب نیز زیادتر می‌شود و طبق قانون فرانگ استارلینگ (هرچه خون وارده به قلب زیادتر شود ، خون خارج شده از آن نیز زیادتر می‌شود ) میزان برون ده قلبی نیز افزایش می‌یابد و فعالیت قلبی هم بیشتر می‌شود .

به‌دنبال ایجاد تاثیرات فیزیولوژیكی فوق در بافت‌ها و اندام‌های بدن، یك سلسله تاثیرات درمانی در فرد مشاهده می‌شود، از جمله: در اثر افزایش جریان خون و بهبود وضع تغذیه در اندام‌ها و دفع سریع مواد زاید ، گرفتگی و اسپاسم عضلات فرد ، بر اثر وقوع تغییرات مذكور ، این درد و ناراحتی ورزشكار از بین می‌رود .

به‌طور خلاصه می‌توان گفت كه تاثیرات درمانی آب به واسطه اثری است كه آب روی پوست بدن دارد . در آب درمانی ، پوست بدن به عنوان یك عضو مهم و اساسی است، زیرا بر اثر برخورد جریان آب ، گیرنده‌های عصبی پوست تحریك می شوند. تحریكات ایجاد شده از طریق اعصاب ، بر سیستم عصبی مركزی تاثیر می گذارند و این تاثیرات سیستم عصبی مركزی است كه باعث به وجود آمدن اثرات درمانی آب می‌شود . استفاده از آب درمانی روی جریان خون ، سوخت و ساز بدن ، سیستم عصبی، تركیب خون، و میزان ترشح غدد نیز تاثیر می‌گذارد و در نهایت ، تجمع این تاثیرات روی روان فرد منعكس می‌شود .

موارد كاربرد آب درمانی در ورزش :از هیدروتراپی به غیر از رفع خستگی و آرامش در ورزشكاران ، در موارد دیگری نیز می‌توان استفاده كرد .

مهم‌ترین كاربردهای آب درمانی شامل موارد زیر است :
-۱به عنوان قسمتی از درمان فوری ضایعه ورزشی كه باید از آب سرد با درجه حرارت حدود ‪ ۱۲/۸درجه سانتیگراد استفاده كرد . برای مثال ، قرار دادن مچ پا یا دست ضایعه دیده در ظرف آب سرد ، باعث جلوگیری از ایجاد تورم و التهاب در موضع صدمه دیده می‌شود و درد را كاهش می‌دهد .

-۲در درمان ضایعات ورزشی مزمن مثل كوفتگی ، رگ به رگ شدن و پیچ خوردن مفاصل ، التهاب و تورم تاندون یا زرد پی می‌توان از آب درمانی استفاده كرد. برخی از متخصصان عقیده دارند كه در هر مرحله از ضایعات سیستم عضلانی - استخوانی می‌توان از آب درمانی استفاده كرد . البته توصیه می‌شود كه در اوایل وجود ضایعه حاد و شدید ، از آب گرم نیز استفاده كرد .

-۳بعد از عمل جراحی در صدمات ورزشی ، برای به دست آوردن دامنه حركتی مفاصل می‌توان از آب درمانی استفاده كرد . از موارد مهم دیگر، كاربرد آب درمانی در ورزش برای تحرك و انعطاف پذیری در عضلات و مفاصل است . در این حالت نیز عضو مورد نظر را در یك وان یا ظرف مناسب قرار می‌دهیم . در صورت امكان می‌توان از استخر آب گرم استفاده كرد. گرمای آب باعث نرم شدن بافت‌ها و عضلات و مفاصل می‌شود و این امر كیفیت انجام حركات در عضو صدمه دیده را بهبود می‌بخشد .

-۴به عنوان قسمتی از برنامه آمادگی ورزشكاران هم می‌توان از آب درمانی استفاده كرد . منظور این است كه برای گرم كردن عضلات بدن ، افزایش جریان خون در بافت‌ها ، بهبود وضع تغذیه سلول‌ها ، قبل از شروع تمرینات و حركات جهت تقویت و آماده كردن بدن ، می‌توان از آب درمانی استفاده كرد.

-۵از جمله موارد دیگری كه هیدروتراپی در ورزش كاربرد دارد ، تمیز و برطرف كردن مواد خارجی از روی زخم‌ها ، خراشیدگی‌ها ، تاول‌ها و دیگر صدمات ورزشی است كه در پوست بدن به وجود می‌آید .

موارد استفاده نكردن از آب درمانی :اگرچه استفاده از آب درمانی یك روش بدون خطر و بی‌عارضه است و می‌توان آن را برای اكثر ورزشكاران تجویز كرد ، بهتر است در هنگام استفاده از آن به نكاتی چند توجه داشت :
-۱در هنگام وجود اختلال حسی در ورزشكاران ، باید در درجه حرارت آب دقت زیادی به عمل آورد، زیرا امكان ایجاد ضایعه ، پس از استفاده از آب گرم در ورزشكارانی كه دچار اختلالات حسی هستند ، وجود دارد .

-۲هم‌چنین ورزشكارانی كه اختلالات گردش خون ، عفونت حاد ، زخم باز و وسیع ، نارسایی قلبی یا نارسایی تنفسی و اختلالات غدد دارند ، نباید از هیدروتراپی استفاده كنند. در صورت به كار بردن آن نیز باید دقت بسیار زیادی به عمل آورد. در هنگام استفاده از آب گرم ، چون فشار خون پایین می‌آید، بنابراین در ورزشكارانی كه نارسایی قلبی دارند ، استفاده از آب درمانی ممنوع است .

-۳همچنین در آن دسته از ورزشكاران زن كه دوران قاعدگی را می‌گذرانند ، نباید از هیدروتراپی استفاده كرد .

دوش گرفتن ورزشكاران :
شاید اكنون شایع‌ترین روش استفاده از تاثیرات درمانی آب ، دوش گرفتن باشد. برخی از تاثیرات مورد نظر آب درمانی را می‌توان با دوش گرفتن به دست آورد. میزان درجه حرارت آب دوش به صورت درجات سرد ، ملایم ، گرم و داغ تقسیم بندی می‌شود. چنانچه بازیكنان بعد از مسابقه از دوش آب گرم (‪
۳۳/۹تا ‪ ۳۶/۷درجه سانتیگراد) ولرم ( ‪ ۲۶/۷تا ‪ ۳۳/۹درجه سانتیگراد ) و داغ ( بیشتر از ‪ ۳۷/۲درجه سانتیگراد ) استفاده كنند ، علاوه بر تمیز شدن بدن ، باعث ایجاد آرامش هم می‌شود . برخی از ورزشكاران ترجیح می‌دهند كه از دوش سرد استفاده كنند . این عمل نیز باعث تقویت و نیز نیرو بخشیدن به بدن می‌شود . برخی از افراد هم ازدو نوع دوش گرم و سرد به طور متناوب استفاده می‌كنند .

نكات مورد توجه در هنگام دوش گرفتن :چون اكثر بازیكنان و ورزشكاران در حال حاضر تنها وسیله‌ای كه برای رفع خستگی در دسترس دارند ، همین دوش آب گرم می‌باشد، لازم است به نحو صحیح از آن استفاده كنند ، پس جا دارد چند نكته را تذكر دهیم :
1- ورزشكارانی كه پس از یك تمرین یا مسابقه سنگین فرصت انجام تمرینات و حركات سبك را پیدا نكرده‌اند ، می‌توانند برخی از حركات و نرمشها را زیر دوش انجام دهند . همان طور كه می‌دانیم ، هدف عمده از دوش آب گرم ، رفع خستگی و دفع مواد زاید مثل اسید لاكتیك از بدن است . حال اگر ورزشكار زیر دوش آب گرم حركات سبك و تمرینات ملایم را انجام دهد ، میزان رفع خستگی بیشتر و مواد زاید سریع تر دفع می‌شود.

2- چنانچه فشار آب زیاد و فاصله دوش با بدن ورزشكار هم زیاد باشد ، تاثیرات درمانی آب افزایش می‌یابد . اعتقاد بر این است كه هرچه فاصله دوش با بدن ورزشكار زیاد و فشار آب هم قوی تر باشد، بر اثربرخورد مرتب و مداوم ذرات آب با پوست ورزشكار ، حالتی مانند ماساژ برای فرد احساس لذت و شادابی پدید خواهد آمد .

3- استفاده از دوش آب سرد برای ورزشكارانی كه سابقه استفاده از دوش سرد ندارند ، توصیه نمی‌شود زیرا امكان سرما خوردگی زیاد است . این افراد می توانند به تدریج از آب سرد استفاده كنند تا بافت‌های بدن با آب سرد تطابق یابند .

‪4- هم‌چنین ورزشكاران باید كلیه نكاتی را كه در رابطه با موارد استفاده ، عدم استفاده و احتیاط در زمینه هیدروتراپی گفته شد ، رعایت كنند، ازجمله این كه مدت زیادی زیر دوش آب گرم قرار نگیرند، از آب بسیار داغ مدت زیادی استفاده نكنند و پس از دوش گرفتن فورا در معرض هوای سرد قرار نگیرند .

5- باید در هنگام خشك كردن بدن ، از كشیدن محكم حوله روی پوست بدن خودداری كرد زیرا همانطور كه می‌دانیم ، سطح پوست بدن محل انتشار گیرنده ها و پایانه‌های مختلف عصبی است. بر اثر كشیدن محكم حوله به پوست، معمولا گیرنده‌های عصبی تحریك می‌شوند و این تحریكات به سیستم عصبی منتقل می‌شود. در نتیجه ، تاثیرات مثبت دوش یا از بین می‌رود یا كاهش می‌یابد.

6- بهتر است متعاقب دوش گرفتن یا استفاده از روش‌های دیگر آب درمانی ، ورزشكار به مدت كافی استراحت كند و یا بخوابد . این كار باعث افزایش تاثیرات دوش و آب درمانی می‌شود.

 

منابع و ماخذ: سایت توسكام

نظرات() 
foot pain map
سه شنبه 13 تیر 1396 12:47 ب.ظ
These are really wonderful ideas in on the topic of blogging.
You have touched some pleasant things here. Any way keep
up wrinting.
manicure
دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 12:29 ق.ظ
Today, I went to the beachfront with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4
year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She put the shell to her ear and screamed.
There was a hermit crab inside and it pinched her
ear. She never wants to go back! LoL I know this is entirely off
topic but I had to tell someone!
BHW
جمعه 1 اردیبهشت 1396 12:27 ق.ظ
Yes! Finally something about BHW.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :