تبلیغات
تربیت بدنی و سلامت زنان - زنان سریعترند یا مردان؟

تربیت بدنی و سلامت زنان

سه شنبه 5 بهمن 1389

زنان سریعترند یا مردان؟

نویسنده: شیما شایسته رودی   طبقه بندی: ورزش و زنان، 

از آنجا که برروی ورزشکاران زن تحقیقات دقیق و گسترده ای صورت نگرفته است،یک اتفاق نظر کلی در مورد سطح عملکرد آنها وجود ندارد.وجود اختلافات فیزیولوژیک و نیز ساختاری بین جنس زن و مرد هم مزید بر علت شده است.اما با توجه به آنچه که تا به امروز میدانیم،به تعدادب از خصوصیات و ویژگی های جنس مونث در ارتباط با ورزش و فعالیت بدنی اشاره میکنیم.

اگر چه بر اساس نظر سنجی ها،اکثر ورزشکاران زن معتقد به افت عملکرد بدنی در جریان دوران قاعدگی هستند،اما از لحاظ فیزیکی زنان بوده اند که در طی زمان قاعدگی قادر به شکستن رکورد های جهانی شده اند.

فعالیت ورزشی شدید باعث کاستن سطح استروژن خون می شود،اما لزوماً روی سطح عملکرد بدنی اثری نمی گذارد.

در تمرینات با شدت برابر،اختلافی در میزان بروز آسیبهای ناشی از ورزش در زن ومرد دیده نمیشود.

قرص های ضد بارداری احتمالاً سبب تغییرات چشمگیر فیزیولوژیک در بدن زن می شوند،اما تاثیر عمده ای روی عملکرد فرد نخواهند گذاشت.

حاملگی در 2 تا 3 ماه اول،اثر منفی روی عملکرد نمی گذارد.لابد میدانید در المپیک سال 1956 ملبورن،3 تن از برندگان مدال طلا حامله بودند.حتی بعد از طی حاملگی اگر وضعیت جسمی و شکل پیش از حاملگی زن بازگردد،مشکلی در رقابتهای ورزشی نخواهد داشت.

ورزش سبب بهبود دانسیته تراکم استخوانی زنان نمیشود بلکه فقط سبب حفظ آن میگردد.در صورت مصرف مقادیر کافی کلسیم،ورزش احتمالاً در شکل گیری استخوانهای قویتر کمک خواهد کرد.هیچ محدودیت سنی برای شرکت در ورزشهای استقامتی وجود ندارد.حتی زنان80 ساله هم توانایی شرکت منظم در دوهای ماراتن را دارند،گرچه که مدت زمان طی شده بیشتر خواهد بود.دقیقاً معلوم نیست که آیا زنان سریعتر می دوند یا مردان،فقط می دانیم که در ازای هر دهه عمر،زنان توانایی سرعت بخشی در دویدن به میزان 14 متر در دقیقه دارند.در حالیکه این رقم برای مردان 7 متر در دقیقه است البته با توجه به اختلافات فیزیکی به نظر نمیرسد که زنان توانایی غلبه بر مردان در مسافتهای کوتاه را داشته باشند.اما عکس این موضوع در دوهای در مسافت طولانی صدق می کند که به نظر میرسد به علت چربی بالاتر موجود در بدن زنان است که به عنوان منبع انرژی عمل میکند.به علاوه تعریق ران در دماهای بالاتر بدنی،سبب حفظ و نگهداری بیشتر آب بدن خواهد شد.

آیا بین مردان و زنان ورزشکار اختلافات فیزیولوژی وجود دارد؟ بله این اختلافات در زمینه سیستم اسکلتی و عوامل بیومکانیکی نمود دارند.ورزشکاران زن بطور معمول ولی نه همیشه کوچکتر و کوتاهتر بوده،لگنی پهن تر دارند،زانوها به داخل متمایل شده و ساق پاها انحنای کمتری دارند.این خصوصیات از جمله مواردی است که احتمال ایجاد بعضی از آسیبها مانند دردهای کشککی-رانی را بالا میبرد.ورزشکاران زن درصد بالاتری از چربی بدن داشته و حدود30 درصد قدرت عضلانی کمتری نسبت به مردان دارند که خصوصاً مربوط به اندام فوقانی است.اما در هر صورت به رشته ورزشی خاص است تا اینکه جنسی خاص عاملشان باشد.

آیا ورزش کردن برای زنان سودمند است؟  تمرینات منظم ورزشی دارای فواید مشابهی در زنان و مردان است.یعنی کاهش فشار خون،پایین آوردن تعداد ضربان قلب و افزایش ظرفیت هوازی همراه با کاهش درصد چربی بدن،تمام تمام موارد فوق به پیشگیری از آترواسکلروز و بیماریهای قلبی کمک میکنند.به علاوه ورزشهای توام با اعمال وزن روی بدن،سبب تقویت استخوانها و جلوگیری از پوکی استخوان می شوند.

در چه مواردی بانوان نباید ورزش كنند ؟ زمانی تصور می شد که ورزش شدید به سیستم تولید مثل زنان آسیب وارد میکند.در ضمن عقیده داشتند که زنان خصوصاً در جریان عادت ماهیانه نباید ورزش کنند.امروزه خلاف هر دوی این موارد ثابت شده است.

  اثرات  ورزش روی قاعدگی ورزشکاران زن مستعد اختلالات قاعدگی از جمله تأخیر در شروع آن،فقدان اولیه و ثانویه ،افزایش فاصله بین دو سیکل قاعدگی و فقدان تخمک گذاری می باشند.مثلاً فقدان قاعدگی در 3 تا 5 درصد کل جمعیت رخ میدهد اما در 15تا60 درصد زنان ورزشکار مشاهده میشود.از جمله علل آن وزن پایین بدن،از دست دادن سریع وزن،شروع سریع ورزشهای سنگین،تغذیه ناکافی در مقایسه با احتیاج به انرژی و وجود استرس های فیزیکی و روانی است.

خطر فقدان قاعدگی در چیست؟ در صورت فقدان قاعدگی به مدت طولانی،خطر کاهش دانسیته استخوانی و ایجاد پوکی استخوان زودرس وجود دارد.به نظر میرسد سایر اختلالات قاعدگی ناشی از ورزش هم در کاهش دانسیته استخوان در دراز مدت موثر باشند.فقدان هورمون استروژن،لااقل به صورت تئوریک سبب بالا رفتن چربیهای خون و ایجاد آتروسکلروز زودرس میشود.پس درمان مناسب اختلالات قاعدگی اهمیت بسزایی دارد.

بهترین راه جلوگیری از حاملگی در یک زن ورزشکار در سنین باروری چیستر؟د رکل روشهای متعددی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد.یکی از قابل پذیرش ترین این روشها،استفاده از قرصهای ضدبارداری است که با توجه
به نسل جدید آنها که دارای تعادل مناسبی از هورمونهای استروژن و پروژسترون است،دارای عوارض کمتری میباشند.از جمله فواید دیگر آنان میتوان به رفع علائم دردناک پیش از شروع قاعدگی،کاهش آنمی فقر آهن،ضایعات خوش خیم پستانی،بیماریهای التهابی لگن،کیستهای تخمدانی و رماتیسم مفصلی اشاره کرد.به هر حال در صورت نیاز،از طریق مشاوره با پزشک نوع و نحوه مصرف دارو معلوم خواهد شد.

فواید فعالیت بدنی و ورزش در یک زن باردار :

انجام تمرینات منظم بدنی در طی حاملگی سبب بهبود خواب،بالا رفتن حس اعتماد به نفس،کاهش شدت و یا بروز درد کمر و وریدهای واریسی،جلوگیری از افزایش بیش از حد وزن و حفظ سطح آمادگی بدنی مادر میشود.اگرچه از لحاظ تئوریک،ورزش شدید در جریان حاملگی میتواند سبب ایجاد آسیب هایی به نوزاد و یا مادر شود.با توجه به تحقیقات انجام شده لزومی به کاهش شدت ورزش در زن باردار حس نمی شود.

چه ورزشهایی در یک حاملگی سالم و بی خطر توصیه میشوند؟ ازانجام
چه ورزشهایی باید خودداری کرد؟ آیا شکل ورزش برای تمام زنان باردار یکسان است؟

در جریان حاملگی،ورزشهای با شدت کم تا متوسط انجام میشود.ورزش منظم حداقل 3 بار درهفته به شکلهای مقطع ترجیح داده میشود.

بعد از سه ماه اول حاملگی از ورزش در حالت خوابیده به پشت خودداری ورزند.چرا که این حالت سبب کاهش برون ده قلبی در بعضی زنان میشود.در ضمن دوره های طولانی مدت ایستادن هم توصیه نمیشود.

در صورت احساس خستگی باید ورزش را قطع کنند.اصولاً فعالیت تا حدی توصیه میشود که به خستگی نیانجامد.ورزشهای بدون وزنه مثل دوچرخه سواری و شنا با حداقل خطر آسیب به مادر و جنین همراه بوده و میتوانند
تا پایان دوران حاملگی ادامه یابند.

انجام هر گونه ورزش که با خطر برخورد ضربه و آسیب به شکم هر ماه باشد،ممنوع است.خصوصاً در سه ماه آخر حاملگی،با توجه به وزن رحم حامله و نیز اضافه وزن،مادر باید مراقب از دست دادن تعادل بدن،ناشی از تغییر در محور ثقل باشد.

باید رژیم غذایی مناسب در جریان حاملگی و ورزش تأمین شود،به علاوه تأمین آب مورد نیاز بدن داراری اهمیت است.

ورزشهای دوران حاملگی وابسته به وضعیت هر فرد تفاوت خواهد کرد.نوع این ورزشها بسته به سطح آمادگی بدنی قبلی خانم باردار،وضعیت
پزشکی وی،در دسترس بودن وسایل تمرینی و ترجیح خود وی است.

قطع ورزش در صورت وجود هر یک از علائم زیر توصیه میشود:تنگی نفس،سردرد،ضعف عضلانی، تهوع،خستگی، درد قفسه سینه، درد پشت، درد لگن، اشکال در راه رفتن، کاهش فعالیت جنین، انقباضات متوالی رحم، خونریزی از واژن و ترشح مایع آمنیوتیک.

منع مطلق انجام ورزش در حین حاملگی شامل موارد زیر است :خونریزی های اخیر رحمی، دیسترس جنینی، بیماریهای قلبی، سابقه سقط یا زایمان زودرس بیش از یکبار، فشار خون حاملگی دیابت و بیماری کلیوی کنترل نشده، پارگی اخیر پرده ها.

از شیرجه زدن در آب،رفتن به مکانهای با ارتفاع زیاد و اکسیژن کم،شنا در آب بسیار گرم یا بسیار سرد و اسکی روی آب نیز خودداری شود.

 

منابع و ماخذ: سایت كمیته ملی المپیك

 

 

نظرات() 
viabiovit.com/how-long-does-viagra-work.html
سه شنبه 23 مرداد 1397 07:38 ق.ظ

With thanks. Terrific information!
where can i buy real viagra sildenafil sildenafil generic viagra buy online buy viagra in malaysia viagra viagra no pres can i buy viagra at walmart viagra buy viagra tesco how can i buy viagra online
http://babecolate.com/where-to-buy-cialis-with-out-a-perscription.html
دوشنبه 22 مرداد 1397 11:14 ب.ظ

With thanks, Fantastic information.
cialis vs viagra safe site to buy cialis online click now buy cialis brand get cheap cialis cialis tablets australia cialis without a doctor's prescription enter site natural cialis cialis daily new zealand link for you cialis price overnight cialis tadalafil
Viagra pills
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 08:22 ق.ظ

You actually expressed it fantastically.
buy sildenafil viagra where can i order viagra pharmacy usa online buy generic viagra online cheap buy sildenafil citrate online cheap viagra online cheap viagra i want to buy viagra online viagra usa pharmacy canadian pharmacy viagra
Cialis canada
شنبه 4 فروردین 1397 10:28 ب.ظ

Helpful posts. Thanks.
cialis para que sirve generic cialis with dapoxetine cialis tadalafil american pharmacy cialis cuanto cuesta cialis yaho we choice cialis uk cialis australian price click now buy cialis brand prezzo di cialis in bulgaria cialis 5mg prix
Online cialis
پنجشنبه 2 فروردین 1397 05:33 ب.ظ

Wonderful content, Many thanks!
ou trouver cialis sur le net acheter cialis meilleur pri cialis canada on line cialis generique 5 mg look here cialis order on line cialis prices cialis daily reviews cialis generico in farmacia only here cialis pills cialis generic availability
edibles
پنجشنبه 3 اسفند 1396 08:37 ب.ظ
کسی که اساسا به مقالاتی که می گویند کمک می کند.
این اولین بار است که صفحه وب شما را مرور کرده ام
تا حالا؟ من با تحلیلی که شما انجام دادید برای ایجاد این نشریه خاص فوق العاده ای را شگفت زده کردید.
وظیفه عالی!
Nintendo giveaway
جمعه 24 آذر 1396 04:50 ب.ظ
کار شگفت انگیز! این نوع اطلاعاتی است که باید در مورد آن به اشتراک گذاشته شود
وب. ترس در گوگل برای دیگر قرار دادن این انتشار بالاتر!
بیا بر سر و بحث در مورد سایت من. با تشکر از شما =)
Jackie
جمعه 17 آذر 1396 04:28 ق.ظ
Excellent post. I was checking constantly this blog and I am impressed!

Very helpful info particularly the last part :) I care for such info much.
I was seeking this particular info for a long time.
Thank you and good luck.
cheap psychics
شنبه 18 شهریور 1396 12:57 ق.ظ
سلام. من وبلاگ خود را با استفاده از msn پیدا کردم. این یک است
واقعا خوب نوشته شده است. مطمئنم که آن را نشانه گذاری کرده ام و برگشتم
برای یادگیری بیشتر اطلاعات مفید خود. از پست شما متشکرم
مطمئنا برگشتم
cheap telephone psychics
جمعه 17 شهریور 1396 11:42 ب.ظ
چطوری این پست نمی تواند بهتر نوشته شود!
خواندن از طریق این پست به یاد من از همسر قبلی من است!
او همیشه در این باره صحبت میکند. من این مقاله را به او ارسال می کنم.
کاملا مشخص است که خواندنش خوب است. با تشکر برای به اشتراک گذاری!
free std testing near me
جمعه 17 شهریور 1396 10:10 ب.ظ
Hmm به نظر می رسد مانند سایت شما اولین نظر من بود (بسیار بود
طولانی) بنابراین حدس می زنم من فقط آن را خلاصه آنچه که من نوشت و می گویند، من هستم
کاملا از وبلاگ خود لذت ببرید من هم یک وبلاگ نویس وبلاگنویسی مشتاق هستم اما هنوز به همه چیز جدید هستم.

آیا شما نکته ای برای وبلاگ نویسان تازه کار دارید؟
من واقعا از آن قدردانی میکنم
std screening near me
جمعه 17 شهریور 1396 12:26 ب.ظ
اگر میخواهید بدانید که چگونه خود را شناخته اید، این بازدید را ادامه دهید
سایت و با جدیدترین اطلاعات ارسال شده در اینجا به روز شود.
Foot Complaints
جمعه 13 مرداد 1396 06:26 ب.ظ
Hey there! I know this is kinda off topic however I'd figured
I'd ask. Would you be interested in trading links or maybe guest authoring a blog post or vice-versa?
My site addresses a lot of the same topics as yours and I feel we could greatly benefit from
each other. If you happen to be interested feel free to shoot me an e-mail.

I look forward to hearing from you! Superb blog
by the way!
chaturbatetokenshack.online
پنجشنبه 12 مرداد 1396 08:55 ب.ظ
May I simply just say what a comfort to find someone that actually understands what they are discussing
on the net. You definitely realize how to bring an issue to light and make it important.
More and more people should read this and understand
this side of the story. I can't believe you are not more popular since you most certainly possess the gift.
http://plantmedal779.exteen.com/20150628/is-hammertoe-surgery-successful
شنبه 31 تیر 1396 02:16 ق.ظ
If you are going for finest contents like I do, just visit this site everyday as it provides feature contents,
thanks
foot pain doctor
چهارشنبه 21 تیر 1396 05:12 ب.ظ
For the reason that the admin of this site is working, no question very soon it will be well-known,
due to its feature contents.
Antwan
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 03:06 ق.ظ
Thankfulness to my father who stated to me on the topic of this webpage, this blog is in fact awesome.
BHW
پنجشنبه 31 فروردین 1396 08:59 ق.ظ
Hi, Neat post. There's a problem along with your web site
in web explorer, could test this? IE nonetheless is the market chief and a huge component
to other folks will omit your wonderful writing because of this problem.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :