تبلیغات
تربیت بدنی و سلامت زنان - تازه های ارگونومی

تربیت بدنی و سلامت زنان

کوله پشتی و درد های مزمن پشت

                                       

در میان ملل مختلف ، میلیون ها کودک و نوجوان دبستانی ، دبیرستانی و حتی دانشگاهی با کوله هایی بر دوش و مملو از کتاب و دفتر به سمت مدرسه و دانشگاه و کلاس های خود در شتابند اگر چه حمل چنین کوله هایی هر صبح و عصر در زمان رفتن و بر گشتن از محل تحصیل بی ضرر به نظر می رسد اما همین کوله ها قادرند در صورت عدم حمل به شیوه ای صحیح ، شرایط صحیح ، شرایط بروز درد های پشت و گردن را فراهم آورند .

درد پشت ( کمر و گردن ) در بسیاری از جوامع یکی از مشکلات فراگیر قلمداد می شود به گونه ای که مثلا در سال 2002 حداقل 50 درصد از آمریکایی ها درد های مربوطه به آن را تجربه کرده اند این پدیده هزینه ای حداقل برابر 50 میلیون دلار در سال را به همراه دارد .

بسیاری از این مشکلات معمولا از عادت های نادرستی ناشی می شود که طی دوران جوانی آغاز شده و شکل گرفته است . حمل کوله هایی بیش از حد سنگین هنگام رفتن به مدرسه از جمله این عادت هاست . استفاده نامناسب از کوله ها می تواند منجر به عدم تعادل در فعالیت عضلات شده و به دنبال آن مشکلات مزمن در پشت و گردن ، در مقاطع بالاتر را ایجاد کند .

از این رو بر اساس بررسی های انجام شده ، جهت پیشگیری از درد های ناشی از حمل نامناسب کوله پشتی ها ( کیف های کولی مدارس ) در کودکان مدرسه ای ، نکات زیر به والدین پیشنهاد می شود :

1 ) مطمئن شوید وزن کوله پشتی ( کیف مدرسه ) کمتر از 5 الی 10 درصد از وزن کودک باشد در غیر این صورت فرزند شما ناگریز است جهت حمل وزن کوله ، پشت خود را بیش از شانه ( به دلیل کشیده شدن شانه ها توسط بند کوله ) به جلو خم کند ( با استناد به اظهار نظر بسیاری از متخصصین و انجمن ها ، حداکثر وزن کوله جهت حمل 15 درصد از وزن بدن فرد پیشنهاد می شود )

2) ار آنجا که محل قرار گیری کوله روی پشت بسیار حائز اهمیت است ، کوله نباید هرگز بیش از 10 سانتی متر پایین تر از خط کمر قرار گیرد . چنان چه کوله  در ارتفاع بسیار پایین قرار گیرد ، منجر به اعمال فشار بیشتر به شانه ها شده و به دنبال آن موجب متمایل شدن هر چه بیشتر بدن رو به جلو در هنگام راه رفتن می شود .

3 ) زمانی که اشیایی داخل کوله قرار می دهید مراقب باشید ، اشیاء نوک تیز و یا حجیم به سمت پشت کودک قرار نگیرد ، قرار گیری سطوحی ناهموار و یا تیز در نتیجه کشیده شدن روی پشت موجب ناراحتی و ایجاد درد در پشت می شود ( و کودک را مجبور می کند حالت های غیر طبیعی  به پشت و ستون مهره ای بدهد . )

4 ) به خاطر داشته باشید که  کوله بزرگتر همواره به معنی کوله بهتر نیست به همین دلیل همواره می بایست کوله ای متناسب با نیاز ها و تا حد امکان کوچک تر را برای فرزندان خود انتخاب کنید .

5 ) کوله هایی که دارای بالشتک در محل قرار گیری بند روی شانه ها هستند مناسب ترند زیرا بند های بدون بالشتک در زمان استفاده با فرورفتن در شانه موجب اعمال فشار زیادی روی شانه ها و درد در آن ها می شود .

6 ) در زمان استفاده از کوله بهتر است که از هر دو بند آن استفاده شود . قرار گیری بند های کوله بر روی یک شانه منجر به توزیع نامناسب و نابرار وزن در یک طرف بدن و در نتیجه گرفتگی عضلات بویژه عضلات گردن و ایجاد درد در آن ها خواهد شد .

7 ) بند های کوله می بایست متناسب با اندازه های بدن تنظیم شود به گونه ای که کوله دقیقا در ناحیه پشت قرار گیرد در صورتی که بند های کوله شل باشد ، موجب تلوتلو خوردن آن هنگام حمل شده و ضمن ایجاد ناراحتی ممکن است منجر به درد در کمر و پشت شود .

8 ) چنان چه کوله کودکتان بیش از اندازه سنگین است موضوع را با مسولان مدرسه و معلم در میان بگذارید . شاید امکان پذیر باشد که کتاب های سنگین را در مدرسه گذارده و تنها دست نوشته ها و کتاب های سبک تر  را با خود به خانه آورد ، یا این که پس از تعیین کتاب ها و دفاتر ضروری ،از حمل بی دلیل کتاب ها و دفاتر اضافه اجتناب شود .

9 ) چنان چه فرزند شما به طور پیوسته از درد های کمری شکایت دارد ، به فکر روش دیگری برای حمل و نقل کتاب ها و دیگر لوازم تحریر از مدرسه به خانه و یا بالعکس باشید .

10 ) در رابطه با حمل صحیح حمل کوله با فرزند خود صحبت کنید . روش صحیص حمل کوله را به او بیاموزید . کودکی که از سنین پایین با کاربرد اصول ارگونومی آشنا شود ، در آینده چه در خانه و چه در محیط کار بهتر از این اصول استفاده برده و در نتیجه فردی سالم تر و خشنود تر خواهد بود .

منبع : نشریه داخلی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران

نظرات() 
Can you increase your height by stretching?
سه شنبه 17 مرداد 1396 01:44 ق.ظ
Great delivery. Outstanding arguments. Keep up the great effort.
http://pellaeapple.hatenablog.com/archive/2017/05/29
شنبه 14 مرداد 1396 04:53 ب.ظ
Good day I am so grateful I found your website, I really found you by mistake, while I was browsing on Yahoo for something else, Regardless I am here
now and would just like to say kudos for a fantastic post and a all round exciting blog (I
also love the theme/design), I don't have time to go through it all at the minute but I have book-marked it and also added your
RSS feeds, so when I have time I will be back to read
a lot more, Please do keep up the great work.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :